ID_CONTENT 90

De patrimonium vennootschap, een belgische realiteit

Patrimonium vennootschappen zijn nog altijd de ideale manier om een vastgoedportfolio te verwerven en te vermaken.

Deze performante structuur, die vaak werd toegepast om een familiebezit te beheren, werd in de loop der jaren fiscaal benadeeld bij de overdracht van een vastgoed.

De wetgever zet zelfs nog meer druk door de liquidatie-uitkeringen nu op te trekken tot 30%. 

Eigenaars die hun vastgoed van de hand willen doen, vooral om over liquide middelen te beschikken of conflicten rond de erfenis te vermijden, hebben 2 keuzes:

  • een vastgoedverkoop, die echter zwaar belast wordt.
  • een zuivere overdracht van alle aandelen of aandeelbewijzen in de vennootschap.

Maar dan is het nog de vraag tegen welke prijs en, vooral, aan wie uw vermogen over te dragen?

En om die twee vragen van de markt te beantwoorden, heeft Trevi Group TREVI PATRIMONIAL opgericht.

TREVI PATRIMONIAL: De 9 stappen van onze aanpak:

Als leider op de Belgische vastgoedmarkt biedt Trevi Group u een nieuwe exclusieve structuur die beschikt over alle boekhoudkundige, juridische en fiscale competenties om uw eigendom te waarderen en u te helpen uw patrimonium vennootschap in optimale omstandigheden te verkopen.

 

1) De waardering van het vastgoedportfolio van uw vennootschap

Gesterkt door een netwerk dat zich uitstrekt over heel België en zich toelegt op alle types van eigendommen, zowel residentieel als bedrijfsvastgoed, is Trevi de ideale partner om de gebouwen van uw vennootschap te waarderen op basis van hun specifieke kenmerken.

Bij de waardering wordt rekening gehouden met deze parameters:

  • Ligging
  • Algemene staat
  • Vergelijkingspunten
  • Huuropbrengsten
  • Rendement
  • Bezettingsgraad
  • Te plannen werkzaamheden

Onze afdeling werkt ook nauw samen met diverse expertisebureaus indien dat nodig is.

 

2) De globale waardering van de aandelen/aandeelbewijzen van uw vennootschap

De nauwkeurige waardering van de aandelen/aandeelbewijzen is van cruciaal belang en vereist zeer sterke technische competenties. Om een realistische schatting te kunnen maken, zal TREVI Patrimonial met name rekening houden met de volgende elementen:

  • Actuele onroerende activa
  • Roerende activa
  • Beschikbare cash
  • Belastingschulden
  • Fiscale latentie
  • Schulden van de vennootschap

Onze afdeling werkt ook nauw samen met een auditkantoor voor de meer technische beschikkingen op het vlak van fiscaliteit en belastingheffing, indien dat nodig zou zijn.

 

3) Juridisch en fiscaal advies om de overdracht optimaal te laten verlopen.

Op basis van de vastgestelde waardering zal onze partner u juridisch en fiscaal advies geven om de overdracht van uw aandelen optimaal te laten verlopen.

 

4) De samenstelling van een verkoopdossier.

Een nauwkeurig, objectief en billijk presentatiedossier is zeer belangrijk en staat garant voor een efficiënte onderhandeling (zie onderstaande lijst van vereiste documenten).

Ons team doet een beroep op een beroepsfotograaf indien dat nodig is om het(de) onroerend(e) pand(en) beter in de kijker te plaatsen.

 

5) Verkoop.

De verkoop van uw vennootschap en de commerciële ervaring van onze afdeling TREVI Patrimonial is een cruciaal element van het verkoopproces.

U krijgt toegang tot onze database van private of professionele kopers, zoals vastgoedvennootschappen die willen beleggen via dit type van structuur. We zullen uw verkoopdossier voorstellen en promoten bij de kopers en beleggers in onze database. We zullen de solvabiliteit van de kandidaat-koper controleren, zo komt u niet voor onaangename verrassingen te staan.

 

6) Onderhandelen.

Zodra de kandidaat gekozen is, is het belangrijk om zo correct mogelijk te onderhandelen over de prijs, maar ook over alle voorwaarden verbonden aan de verkoop alvorens de ‘due diligence’ op te starten.


7) Organisatie van de Due Diligence.

We zullen alle nodige documenten verzamelen en doorgeven aan de koper met het oog op de due diligence, zodat die efficiënt en snel kan verlopen. De due diligence wordt uitgevoerd door de koper en wordt door ons ondersteund en opgevolgd.

 

8) Voorbereiding en onderhandeling van de overdrachtsovereenkomst van uw aandelen

Deze overeenkomst, opgesteld door onze afdeling, zal het volledige overdrachtsproces vastleggen in uw beste belang.


9) De overdracht afronden.

We zullen u tot slot dan helpen bij de ondertekening van de overeenkomst, het aandelenregister, de stelling van eventuele garanties, verslagen van algemene vergaderingen en andere verplichte stappen bij de overdracht van aandeelhouderschap.

ONZE SPECIFIEKE AANPAK:

  • De competenties van een vastgoedmakelaar en een auditkantoor combineren.

  • Een persoonlijke en professionele begeleiding in elke fase van het verkoopproces.

Trevi Patrimonial, een professionele partner om u te begeleiden, ondersteunen en adviseren en zo van deze overdracht een succes te maken.

  • Discreet en vertrouwelijk.

U bepaalt het niveau van vertrouwelijkheid: de identiteit van uw vennootschap zal in geen geval bekendgemaakt worden zonder uw toestemming.

  • Efficiëntie van ons verkoopteam.

TREVI Patrimonial heeft een constant bijgewerkte database van Belgische of buitenlandse kopers die ervoor zorgen dat u de best mogelijke koper voor uw bedrijf krijgt.

Wil je een erfgoedbedrijf verkopen of kopen ? Stel uw vragen aan een van onze specialisten.

Onze patrimoniumvennootschappen